• 1401/12/13
  • 0

رینگ شوی خودرو

چرخ های خودرو به همان اندازه بدنه و فضای داخلی مهم هستند و از این رو مراقبت از آن ها لازم و ضروری می باشد. در واقع آن ها را می توان به کفش هایی تشبیه کرد که ظاهر خودروی شما را کامل می کنند و اگرچه بعد از مدتی نیاز به تعویض دارند، اما با تمیز کردن منظم می توانید عمر و زیبایی آن ها را افزایش دهید. هر چه دقیق تر این کار را انجام دهید، ماندگاری آن ها نیز بیشتر می شود. به همین دلیل است که یافتن یک محصول مناسب جهت انجام این کار بسیار مهم می باشد. در این مقاله به طور خاص به بررسی روش مراقبت از قسمتی از چرخ به نام رینگ پرداخته شده است. رینگ ها که قسمت بیرونی چرخ را تشکیل می دهند و توسط تایر محصور شده اند، فقط برای ایجاد ظاهر زیبا نیستند و نقشی بسیار بیشتر از آنچه تصور می کنید در ایجاد ایمنی، کارایی و تعادل خودرو ایفا می کنند. آن ها باید به اندازه کافی محکم باشند تا در شرایط سخت رانندگی خم و یا شکسته نشوند. رینگ ها در انواع مختلفی وجود دارند که برخی از مهم ترین آن ها به شرح زیر می باشد:

رینگ های فولادی

رینگ های فولادی رایج ترین و البته ارزان ترین در مقایسه با دیگر انواع هستند و از آن ها به عنوان رینگ های نصب شده در کارخانه یاد می شود. آن ها سنگین هستند و نسبت به دیگر انواع زیبایی کمتری دارند. این روزها کمتر کسی را پیدا می کنید که تمایل داشته باشد از رینگ های فولادی برای خودروی جدید خود استفاده کند و افراد ترجیح می دهند انواع سبک تر با ظاهری زیباتر را داشته باشند. در برخی موارد از پوشش هایی برای آن ها استفاده می شود تا ظاهری مانند رینگ های آلیاژی به ویژه از نمای دور پیدا کنند. به هرحال قیمت کمتر و قابلیت تعمیر مهم ترین مزیت های این دسته از رینگ ها می باشد.

رینگ های آلیاژی

این دسته از رینگ ها در واقع آلیاژی از آلومینیوم، منیزیم و یا مخلوطی از آن ها می باشند. اگرچه رینگ های فولادی نیز آلیاژی از آهن و کربن می باشند، اما واژه آلیاژ معمولاً برای رینگ هایی استفاده می شود که از آلیاژهای غیر آهنی ساخته شده اند. رینگ های آلیاژی در مقاسه با انواع فولادی سبک تر هستند و از زیبایی ظاهری بسیار بیشتری برخوردار می باشند.

 

رینگ های کرومی

در این نوع از رینگ ها روکشی از کروم بر روی لایه هایی از دیگر فلزات قرار می گیرد و به آن ظاهری درخشان می بخشد. رینگ های کرومی به اندازه انواع آلیاژی و فولادی رایج نیستند و عمدتاً به دلیل زیبایی و نه عملکرد استفاده می شوند. این دسته از رینگ ها ظاهری براق و آینه ای دارند و به راحتی دچار خط و خش می شوند.

 

 

محصولاتی که در بازار برای تمیز کردن رینگ خودرو وجود دارد معمولاً با نام Wheel Cleaner و یا Rim Cleaner عرضه می شوند. این محصولات به طورکلی به سه دسته اسیدی، قلیایی و خنثی تقسیم می شوند. محصولات اسیدی و قلیایی اگرچه قدرت پاک کنندگی مناسبی دارند اما به برخی از انواع رینگ آسیب جدی وارد می کنند، به همین دلیل اگر از برخی رینگ ها مانند رینگ آلومینیومی بدون پوشش و یا آندایز شده و رینگ های افترمارکت استفاده می کنید خیلی مراقب باشید و از محصولاتی استفاده کنید که مخصوص شستشوی این دسته از رینگ ها طراحی شده اند. افتر مارکت به آن دسته از رینگ هایی گفته می شود که توسط کارخانه اصلی تولید نشده اند. پاک کننده های خنثی در هر گروهی از محصولات که باشند (مانند پاک کننده بدنه و یا رینگ خودرو) ریسک کمتری دارند و به همین دلیل استفاده از آن ها بیشتر توصیه می شود. با این حال پیشنهاد می شود قبل از استفاده از هرکدام از انواع محصولات ابتدا آن را بر روی قسمت کوچکی از رینگ تست کنید و در صورت تایید و عدم آسیب برای بقیه رینگ نیز استفاده نمایید. همچنین توصیه می شود اجازه ندهید هیچکدام از انواع پاک کننده ها برای مدت طولانی بر روی رینگ باقی بماند چرا که خیلی از آسیب ها با افزایش زمان شستشو پدیدار می شوند و در این زمینه به دستورالعمل های روی لیبل توجه نمایید. برای آبکشی رینگ حتما از آب پرفشار استفاده کنید تا محصول پاک کننده کاملاً شسته شود و اثری از آن بر جای نماند.

در مواردی که رینگ خیلی کثیف است علاوه بر ماده پاک کننده از برس نیز جهت تسهیل در جدا شدن آلودگی ها استفاده نمایید. اما در انتخاب برس شستشو دقت نمایید و از انواع نرم و مخصوص این کار استفاده کنید چرا که انواع زبر باعث ایجاد خط و خش بر روی رینگ می شوند. علاوه بر آلودگی های معمول جاده، ذرات آهنی سیاه رنگی که در اثر اصطکاک لنت با دیسک در حین ترمز ایجاد می شوند نیز از مواردی است که به سطح رینگ می چسبد و می بایست به طور کامل حذف شود. در همین راستا محصولاتی تولید شده است که با این ذرات کمپلکس های محلول در آب قرمز-بنفش رنگ تشکیل می دهند و به این ترتیب به آسانی باعث جدا شدن این نوع از آلودگی از سطح رینگ می شوند. این دسته از پاک کننده ها برای بسیاری از رینگ ها قابل استفاده هستند و به دلیل تغییر رنگ به قرمز در حین استفاده به آن ها محصولاتی با ویژگی بلاد افکت گفته می شود.

 

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *