• 1401/11/26
  • 0

براق کننده و محافظت کننده تایر

مقدمه:

واکس تایر که به عنوان براق کننده لاستیک نیز شناخته می شود همانطور که از نام آن مشخص است ظاهری براق و نو به لاستیک های شما می دهد همچنین اگر این محصول به درستی استفاده شود، می تواند طول عمر لاستیک ها را نیز افزایش دهد.

انتخاب یک محصول براق کننده تایر خوب بسیار مهم است زیرا یک محصول نامرغوب می تواند به لاستیک ها و چرخ ها آسیب برساند. بدتر از آن، طول عمر آنها را کوتاه کند.

اگرچه این یک محصول بسیار ساده است ولی بسیاری از مبتدیان اغلب آن را به اشتباه استفاده می کنند و باعث می شود تایر  ظاهر بدی پیدا کند و لکه دار بنظر برسد. اگر مایل به آشنایی با روش صحیح استفاده از براق کننده تایر هستید مقاله ما را بخوانید در اینجا همچنین به شما در انتخاب بهترین محصول واکس تایرکمک می کنیم.

 

 

نحوه اعمال براق کننده تایر:

مرحله 1. لاستیک ها را تمیز کنید.

با استفاده از محلول تمیز کننده مناسب و تجهیزات نظافتی، گرد و غبار و کثیفی را از لاستیک ها پاک کنید. آبکشی تنها با شلنگ ممکن است کافی نباشد چون آلودگی ها می توانند در عمق لاستیک ها وارد شده باشند. بنابراین قبل از استفاده از واکس آنها را بخوبی شسته، تمیز کنید.

مرحله 2. پس از شستشو تایرها را خشک کنید.

پس از شستشو اجازه دهید لاستیک ها خشک شوند. اگرچه برخی از محصولات را می توان بر روی تایرهای مرطوب و خشک استفاده کرد، ولی توصیه می شود برای ماندگاری و تاثیر بیشتر، براق کننده تایر را روی لاستیک های خشک اعمال کنید.

مرحله 3. از براق کننده تایر استفاده کنید.

دستورالعمل های روی لیبل محصول را قبل از استفاده به طور کامل بخوانید. محصولات مختلف با اپلیکاتورهای مختلف عرضه می شوند. هنگام استفاده از قوطی های اسپری آئروسل باید به ویژه مراقب باشید، زیرا محصول می تواند وارد ترمزها شده و به آنها آسیب برساند.

توصیه می کنیم ابتدا محصول را روی یک تکه ابر یا اسفنج ریخته یا اسپری کنید سپس بطور یکنواخت بر روی دیواره خارجی تایر بکشید تا مطمئن شوید براقیت یکنواختی روی تایر ایجاد می شود.  این روش به شما کمک می کند تا استفاده از براق کننده را بهتر کنترل کرده و از پاشیده شدن تصادفی آن روی قسمت های اطراف مانند ترمز، دیسک و لنت جلوگیری گردد. همچنین می توانید از برس رنگ برای پخش کردن براق کننده روی تایر استفاده کنید.

زمانیکه لایه اول از براق کننده را استفاده کردید می توانید کمی صبر کنید تا مواد جذب شوند و در صورت نیاز لایه دیگری از واکس را بر روی دیواره تایر اعمال کنید. معمولا لاستیک های قدیمی بیش از یک لایه واکس احتیاج دارند.

مرحله 4. اجازه دهید براق کننده بر روی سطح تایر تثبیت شود.

دستورالعمل‌هایی که به همراه محصول ارائه می‌شوند به احتمال زیاد مدت زمانی را برای ماند و عملکرد بهتر براق کننده تعیین می کنند ولی بطور کلی توصیه می شود حدود 10-20 دقیقه صبر کنید و بلافاصله با ماشین خود حرکت نکنید.

مرحله 5. اضافی واکس تایر را پاک کنید.

از یک اسفنج یا حوله برای پاک کردن اضافی واکس روی لاستیک ها استفاده کنید. این مرحله برای جلوگیری از چسبیدن گرد و غبار ترمز و دیگر کثیفی ها به لاستیک ها مهم است. همچنین مطمئن شوید اضافی آن را که ممکن است بر روی رینگ یا پره های چرخ چکه کرده باشند را پاک کرده اید.

در پایان تنها چیزی که باقی می ماند این است که از آن لاستیک های احیا شده لذت ببرید. با پیروی از راهنمای آسان بالا می توانید در هزینه خود صرفه جویی کنید و این روند را در خانه خود انجام داده و یا اگر فرصتش را ندارید به یک مرکز دیتیلینگ یا کارواش مراجعه کنید.

البته اشتباه نکنید! واکس تایر و لاستیک برای بازگرداندن براقیت به لاستیک ها و ایجاد ظاهری تمیز و نو عالی است ولی این امر فقط ظاهری بوده و لاستیک های ترک خورده، خشک یا پوسیده را تعمیر نمی کند.

 

 

انواع محصولات براق کننده تایر و مزایا و معایب آنها :

بطور کلی دو نوع مختلف براق کننده تایر وجود دارند. نوع بر پایه آبی Water-Based و نوع پایه حلالی Solvent-Based

انواع براق کننده های تایر معمولا در ظروف اسپری پمپی، اسپری قوطی آئروسل و یا بصورت ژل یا مایع غلیظ عرضه می شوند. تنها راه تشخیص نوع آنها این است که به اطلاعات نوشته شده روی بطری آنها توجه کنید.

محصولات براق کننده و محافظت کننده تایر برای احیای رنگ لاستیک های سیاه رنگ که به مرور زمان کدر و کمرنگ شده اند استفاده می شوند و پس از اعمال بر روی لاستیک بعضی از آنها لاستیک را کاملا براق کرده و انواع دیگر ظاهری مات ولی نو به لاستیک می دهند. البته بعضی از محصولات هر دو حالت براق و مات را ایجاد می کنند و بنا به سلیقه تان که لاستیک براق و درخشنده را می پسندید یا از لاستیک نه چندان درخشنده ولی با ظاهری نو و مشکی خوشتان می آید می توانید از آنها استفاده کنید. اگر این محصولات را بر روی سطح اسپری کرده یا با اپلیکاتور بمالید و بگذارید خودش خشک شود سطح کاملا براق می شود ولی اگر بعد از اعمال کردن بر روی سطح یکی دو دقیقه صبر کرده سپس آنرا با دستمال خشک کنید ظاهری نسبتا مات ولی نو ایجاد خواهد شد. مشابه محصول اسپری براق کننده و محافظت کننده تایر کارماکر ( CARMA CARE Tire Shine).

محصولات بر پایه آب معمولا به صورت مایعی سفید رنگ هستند که پس از استفاده ظاهری نو به لاستیک می دهند و محصولات بر پایه حلال معمولا شفاف بوده و ترکیبی از سیلیکون و مواد نفتی هستند و پوششی براق و چسبده بر روی لاستیک ایجاد می کنند.

اگر از گروهی از متخصصان حرفه ای بپرسید که چه نوع واکس تایری را ترجیح می دهند، احتمالاً نظرات زیادی را دریافت خواهید کرد. اما، در کل، اکثر آنها یک محصول با پایه آب ( Water-based ) که حاوی مواد محافظت کننده لاستیک نیز باشد را ترجیح می دهند.

هریک از این محصولات مزایا و معایبی دارند:

 

نتیجه گیری:

محصولات براق کننده تایر بر پایه آب برای لاستیک و تایرها، رنگ خودرو و سلامتی شما ایمن تر هستند. اسپری براق کننده و محافظت کننده تایر کارماکر ( CARMA CARE Tire Shine).

 

دیدگاه کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *