خوردگی بدنه خودرو
  • 1401/11/27
  • 0

خوردگی بدنه خودرو

علیرغم پوشش ها و آلیاژهای پیشرفته ای که توسط شیمیدانان و مهندسان ایجاد شده است، فلز ناپایدار آهن همیشه در یک محیط طبیعی به مرور زمان تسلیم زنگ زدگی می شود. در واقع، آهن در مدت زمان کافی به طور کامل به اکسید آهن تبدیل می شود. زنگ در واقع طی یک فرآیند الکتروشیمیایی از آهن و یا آلیاژهای بر پایه آن ایجاد می گردد. طی فرآیندی به نام اکسیداسیون اتم های سطح آهن با اکسیژن هوا در حضور آب (رطوبت محیط) واکنش می دهند و ترکیب جدیدی به نام Fe2O3 تولید می گردد که به عنوان اکسید آهن یا همان زنگ آهن شناخته می شود و در این شرایط فلز اصطلاحاً دچار خوردگی می شود. اگر یک قطعه آهنی از یک موتور کهنه را بررسی کنید به وضوح لایه نازکی از زنگ زدگی را بر روی آن مشاهده خواهید کرد. فلزات دیگر هم دچار خوردگی می شوند اما واژه زنگ فقط در مورد آهن استفاده می گردد. از آنجایی که آهن به تنهایی ماده مناسبی برای ساخت قطعات مختلف خودرو نیست، امروزه معمولاً از آلیاژهای فولادی استفاده می کنند. افزودن مقداری کربن به آهن باعث ایجاد فولاد می شود و بهبود چشمگیری در شکل پذیری و استحکام کششی حاصل می گردد. زنگ آهن به صورت یک لایه شکننده قهوه ای مایل به قرمز بر روی سطح ظاهر می شود و خواص آن هیچ شباهتی به فلز اولیه ندارد. به همین دلیل است که خودروسازان تلاش زیادی برای جلوگیری از خوردگی انجام می دهند و حجم عظیمی از آزمایشات و تحقیقات برای جلوگیری از خوردگی زودهنگام ماشین در دنیا در حال انجام است. آلومینیوم نه تنها به دلیل وزن سبک، بلکه به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی بسیار مورد توجه است. با این حال فلز مذکور گران قیمت است و در نتیجه خودروسازان از آن به میزان کم استفاده می کنند. اضافه شدن نیکل و کروم به فولاد اگرچه سرعت خوردگی را کم می کند اما نمی تواند آن را کاملاً متوقف کند و همه چیز در نهایت خورده می شود. ناگفته نماند که در کارخانه ها برای دوام بیشتر از پوشش های ضد خوردگی نیز استفاده می شود و بدنه خودروهای تازه ساخته شده قبل از فرآیند رنگ آمیزی در حمام هایی از مواد ضد خوردگی غوطه ور می شوند. با همه تدابیری که در مراحل ساخت اندیشیده می شود اما باید پذیرفت که خوردگی با گذشت زمان رخ خواهد داد و همه صاحبان خودرو صرف نظر از نوع اتومبیل و محل زندگی می بایست به طور منظم خودروی خود را از نظر خوردگی مورد بررسی قرار دهند و برای رفع آن اقدام مناسب انجام گیرد.

برخی عوامل که باعث تسریع در خوردگی و تخریب می شوند عبارتند از:

رطوبت، نمک و آلاینده ها:

نمک جاده و برخی آلاینده های محلول در آب به عنوان الکترولیت عمل کرده و واکنش الکتروشیمیایی زنگ زدگی را سرعت می بخشند. بنابراین آب آلوده یا نمکی که در جایی از بدنه خودرو به دام افتاده است باعث می شود که آن نقطه سریعتر زنگ بزند. همچنین خودروها در برخی نواحی مانند مناطق پربرف به واسطه نمک زیادی که در زمستان بر روی جاده پاشیده می شود مستعد پوسیدگی بیشتر هستند. همان طور که گفته شد زنگ زدگی در حضور آب انجام می گیرد، بنابراین در مناطق مرطوب و نزدیک اقیانوس ها سرعت خوردگی آهن بسیار بیشتر است.

استفاده از شوینده های غیر تخصصی:

از هر شوینده ای برای شستشوی خودروی خود استفاده نکنید و فقط محصولاتی را به کار ببرید که ویژه ماشین ساخته است. متأسفانه برخی از افراد عادت دارند که اتومبیل خود را با شوینده هایی مانند مایع ظرفشویی بشویند. استفاده از این دسته از محصولات می تواند به قسمت های آهنی ماشین آسیب وارد کند. تصویر زیر به وضوح نشان می دهد که میخ آهنی در محلول مایع ظرفشویی زنگ زده است در حالی که محلول تهیه شده از شامپو تاچلس کارماکر شامپو خودروی تاچلس هیچ آسیبی به میخ وارد نکرده است.

 

 

خبر خوب این است که با برخی از روش های ساده می توانید از پوسیدگی سریع خودروی خود جلوگیری کنید. بدیهی ترین توصیه در این زمینه آن است که ماشین خود را با استفاده از شوینده مناسب به طور منظم بشویید تا بدنه و قسمت زیرین آن از نمک و انواع آلودگی های جاده که منجر به تسریع در خوردگی می گردند، پاک شود. مطمئن شوید که پشت لاستیک ها به خوبی شسته شده است، جایی که آلودگی های جاده جمع می شود و در صورت انتقال می تواند باعث تخریب پوشش های محافظ در برابر زنگ زدگی گردد. گوشه پایین درب ها را فراموش نکنید چرا که به شدت در برابر زنگ زدگی آسیب پذیر هستند. توصیه دیگر این است که سوراخ های تخلیه درب ها را خشک نگه دارید. هر خودرویی دارای سوراخ های تخلیه است تا آب حاصل از باران و یا شستشوی ماشین به خارج هدایت شود. بدون این سوراخ ها، آب در داخل خودرو محبوس می شود و علاوه بر ایجاد بوی بد منجر به تسریع در زنگ زدگی می گردد، بنابراین از خشک بودن این سوراخ ها مطمئن شوید. قسمت های مختلف خودرو دارای پوشش هایی هستند تا از آن ها در در برابر اکسیداسیون محافظت به عمل آید. بررسی و تعمیر منظم نقاطی که پوشش محافظ خود را از دست داده اند و یا به اصطلاح برهنه شده اند از پیشروی زنگ زدگی و ایجاد آسیب بیشتر جلوگیری می کند. در جای مناسب پارک کنید و به این موضوع در روزهای بارانی و برفی توجه ویژه داشته باشید. کلام آخر آن که شیوه صحیح نگهداری و رانندگی تأثیر بسزایی در به تأخیر انداختن خوردگی و تخریب خودروی شما دارد.

 

 

دیدگاه کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *