• 1401/05/25
  • 0

چه عواملی باعث ترک داشبورد می شوند؟

داشبورد یک خودرو یکی از مهمترین بخش های یک خودور از نظر زیبایی و عملکرد می باشد. برای ساخت داشبورد از مواد مختلفی استفاده می شود. بدلیل وزن سبک و سهولت قالبگیری معمولا از پلاستیک استفاده می شود. پلی پروپیلن متداولترین ماده مورد استفاده است و از پلی اورتان نیز بدلیل قدرت ضربه گیری خوبی که دارد نیز استفاده می شود.

داشبورد خودرو از سه لایه تشکیل شده است، شما لایه زیرین را که یک ترموپلاستیک تقویت شده با الیاف شیشه ( فایبر گلاس ) است را نمی بینید. در بالای آن لایه ای از فوم پلی اورتان قرار دارد. البته لایه بالایی خودروهای قدیمی PVC است. اخیراً پوشش های داشبورد از پی وی سی ترکیب شده با پلیمری به نام ABS ساخته شده است. ABS مخفف یک کوپلیمر بلوک ساخته شده از اکریلونیتریل، بوتادین و استایرن است. پی وی سی مخلوط شده با ABS به طور موثر همان کاری را انجام می دهد که در مدل های قدیمی   PVCحاوی ترکیبات پلاستیزایزر یا نرم کننده انجام می دادند ولی در این مورد، ABS تبخیر نمی شود بنابراین داشبورد بسیار بیشتر دوام می آورد.  ABS به دلیل خواص لاستیک مانند، مقاومت آن در برابر آب و هوا و مواد شیمیایی و ضربه استفاده می شود و همچنین ظاهری براق به سطح داشبورد می دهد.

 پی وی سی پس از چند سال قرار گرفتن در معرض نور خورشید و گرما اگر به درستی نگهداری و محافظت نشود ممکن است ترک بخورد. داشبورد خودروهای قدیمی، به‌ویژه خودروهای کلاسیک، پس از سال‌ها قرار گرفتن در معرض نور خورشید، شکننده می‌شوند و ترک می‌خورند.

عواملی که باعث شکنندگی و ترک خوردن داشبورد می شوند:

وینیل به طور طبیعی با بالا رفتن سن، پوسته پوسته می شود و ترک می خورد و گرما و تشعشعات خورشیدی این فرآیند را به طور تصاعدی تسریع می کنند. این ممکن است صرف نظر از سن و ارزش آن برای هر خودرویی رخ دهد بنابراین با محافظت از داشبورد در برابر اشعه ماوراء بنفش و گرمای شدید می توان از ایجاد ترک در داشبورد جلوگیری کنید.

  • نور ماوراء بنفش

شایع ترین علت ترک داشبورد قرار گرفتن در معرض نور ماوراء بنفش است. اشعه ماوراء بنفش برای اجزای شیمیایی پلاستیک ها مانند PVCمضر است. با گذشت زمان، نور فرابنفش می تواند روغن ها را تبخیر کند و مولکول های پلاستیک را تجزیه کند. اگر به طور مرتب در معرض نور ماوراء بنفش قرار گیرد، پلاستیک داشبورد خشک شده و ترک می خورد.

  • گرما

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض گرما، مانند پارک کردن خودرو در فضای باز و قرار گرفتن داشبورد در معرض نور خورشید از طریق شیشه جلو، می تواند مولکول های شیمیایی داشبورد را تجزیه کند. فضای داخلی خودرو در یک روز آفتابی پس از حدود یک ساعت قرار گرفتن در معرض آفتاب می تواند بسیار داغ شود. داشبوردهایی که ظاهر خشک و رنگ پریده ای دارند در اثر گرما و اشعه ماوراء بنفش آسیب دیده اند.

  • تعمیرات

ترک های کوچک قابل تعمیر هستند. اگر ترک ها عمیق و طولانی هستند، کل داشبورد باید تعویض شود. اگر شکاف ها ظاهر تار عنکبوت دارند، داشبورد باید تعویض شود. پر کردن ترک با سیلیکون یا استفاده از کیت تعمیر ترک داشبورد که در اکثر فروشگاه‌های قطعات خودرو موجود است، یک راه حل موقت است. احتمالاً چند سال دیگر ترک دوباره ظاهر می شود، به خصوص اگر داشبورد در معرض گرما و نور خورشید باشد.

  • جلوگیری

چه کاری می توانید انجام دهید تا از این اتفاق برای ماشین خود جلوگیری کنید و ماشین خود را با وجود آفتاب شدید به بهترین شکل حفظ کنید؟

  1. ماشین را در یک گاراژ یا در یک مکان سایه پارک کنید. برای جلوگیری از تابش نور خورشید و جلوگیری از آسیب، از صفحه شیشه جلو یا روکش خودرو در تمام طول سال استفاده کنید.
  2. برای جلوگیری از خشک شدن پی وی سی روی داشبورد از یک محافظ وینیل با کیفیت بالا است که به طور خاص برای استفاده روی وینیل و سایر پلاستیک های مورد استفاده در داخل خودرو طراحی شده است استفاده کنید. محصولی را انتخاب کنید که حاوی ترکیبات محافظت کننده در برابر اشعه ماوراء بنفش باشد. این محصولات به محافظت از وینیل در برابر تشعشعات خورشیدی کمک می کنند و احتمال خشک شدن، تاب برداشتن و ترک خوردن آن را کاهش می دهند. با این حال مهم است که به یاد داشته باشید فقط از محصولی استفاده کنید که به طور خاص برای این منظور طراحی شده است. محصولاتی مانند براق کننده تایر حاوی ترکیبات حلالی در واقع می تواند به داشبورد شما آسیب برساند و برای این کاربرد در نظر گرفته نشده است.

درهنگام خرید یک محصول پاک کننده و محافظت کننده داشبورد باید به چه ویزگی هایی توجه نمود:

  1. به سرعت کثیفی و چربی را از روی داشبورد پاک کند و سطح آنرا چرب نکرده و ظاهری نو به داشبورد بدهد.
  2. از مواد اولیه غیر سمی و ایمن در ساخت آن استفاده شده باشد تا به خودرو و یا پوست شما آسیبی وارد نکند.
  3. چند منظوره باشد یعنی اگر فقط به یک پاک کننده و محافظت کننده داشبورد خوب نیاز دارید بتواند از ان برای فرمان، پانل درها، صندلی ها و سایر قطعات لاستیکی و پلاستیکی داخل خودرو نیز استفاده کرد.
  4. محافظت در برابر اشعه فرا بنفش، محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش برای پاک کننده های داشبورد ضروری است زیرا می تواند از داخل ماشین شما در برابر آسیب نور خورشید محافظت کند، از خشکی و رنگ پریدگی جلوگیری کرده و عمر آن را افزایش دهد.
  5. دارای خاصیت ضد گرد و غبار، برخی از پاک کننده ها حاوی مواد ضد الکتریسیته ساکن هستند. آنها تعداد بارهای الکترواستاتیکی را که کثیفی و گرد و غبار را جذب می کنند کاهش می دهند. در نتیجه، داشبورد و سایر قطعات پلاستیکی و لاستیکی برای مدت طولانی تری تمیز خواهند بود.
  6. سطح داشبورد را بیش از حد براق نکند چون باعث انعکاس نور شده و چشم را آزار داده و رانندگی در شب را خطرناک می کند.
  7. دارای رایحه ای ملایم و مطبوع باشد و هوای داخل کابین را تازه و خوشبو کند در عین حال باعث ایجاد حساسیت نشود.

دیدگاه کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *