• 1401/11/11
  • 0

چگونه چراغ های جلوی خودرو را بازیابی کنیم؟

لنز یکی از اجزای اصلی چراغ خودرو می باشد و به عنوان بیرونی ترین قسمت چراغ از آن در برابر عوامل خارجی مانند آلودگی، ضربه، رطوبت و گرما محافظت می کند. در ماشین های قدیمی و کلاسیک، لنزهای پوششی معمولاً از شیشه ساخته می شدند اما امروزه بیشتر از پلی کربنات تشکیل شده اند. پلی کربنات سبک است، نسبت به شیشه مقاومت بیشتری در برابر ضربه دارد و امکان طراحی متنوع تر را فراهم می کند. بیشتر آسیب هایی که روی لنزهای ماشین خود می بینید مانند اکسید شدن و تغییر رنگ، ناشی از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید است. چراغ‌ها در ابتدا از یک پوشش ضد فرابنفش برخوردار هستند اما با گذشت زمان این پوشش محافظ از بین می‌رود و پرتوهای قدرتمند UV شروع به تخریب پلاستیک لنزهای خودروی شما می‌کند. شرایط آب و هوایی، آلاینده ها و مواد شیمیایی از دیگر عواملی هستند که باعث مات شدن لنز چراغ می شوند. برای جلوگیری از مات شدن زود هنگام چراغ ها موارد زیر را انجام دهید:

  • در سایه پارک کنید: دلیل اصلی زرد شدن چراغ‌های جلو تشعشعات فرابنفش است. پارک کردن در سایه ساده‌ترین راه برای کاهش سرعت اکسیداسیون چراغ‌ها است.
  • ماشین خود را بشویید: چراغ های خودرو به دلیل آلودگی و مواد شیمیایی کدر می شوند. شستشوی مرتب وسیله نقلیه با استفاده از پاک کننده های مناسب به جلوگیری از مات شدن چراغ ها کمک می کند.

چراغ های مات نه تنها زیبایی ظاهری خودروی شما را از بین می برد بلکه از نظر ایمنی نیز خطرناک هستند. با زرد شدن چراغ‌های جلو دید شما مختل شده و در معرض خطر قرار می گیرید. لذا باید هر چه سریعتر نسبت به رفع این مشکل اقدام نمایید. در صورتی که به موقع دست به کار شوید دیگر نیازی به تعویض چراغ و صرف هزینه های بالا نیست. اگر تاکنون به درستی از چراغ های خودروی خود مراقبت ننموده اید برای احیای آن ها مراحل زیر را انجام دهید تا مانند زمانی که ماشین خود را خریده اید، براق و درخشان به نظر برسند:

  • شستشو: قبل از هر کاری ابتدا چراغ ها را با استفاده از یک شوینده مناسب بشویید تا گرد و خاک و آلودگی های سطحی زدوده شوند.
  • سنباده زنی: در این مرحله نخست برای جلوگیری از آسیب به رنگ، چراغ ها را با استفاده از نوار چسب از بدنه خودرو جدا کرده و اقدام به سنباده زدن نمایید. درجه زبری سنباده به عمق خط و خش های موجود و میزان زردی چراغ ها بستگی دارد. این عمل باید با سمباده خیس انجام شود و تا زمان از بین رفتن کامل زردی و خراش ها ادامه یابد. سطحی که بر جای می ماند همچنان مات است و آماده پولیش کاری می باشد.

 

  • پولیش: پس از حذف رنگ زرد و خط و خش با استفاده از ماده پولیش کننده مناسب ماتی حاصل از سنباده را از بین ببرید. این کار را می توان به صورت دستی و یا با استفاده از دستگاه انجام داد.
  • براق و محافظت نمودن: برای نهایی کردن کار می توان از ماده براق کننده و محافظ استفاده نمود. اگر چه پولیش کاری یک روش مؤثر برای احیای چراغ های خودرو می باشد، اما این کاری نیست که بخواهید همیشه آن را انجام دهید. اگر تمایل دارید ظاهر براق و درخشان بدست آمده برای مدت زمان بیشتری حفظ شود و از اکسیداسیون مجدد در برابر نور خورشید جلوگیری به عمل آید حتما در انتهای کار از محصولات مناسب برای ایجاد پوشش محافظ بر روی چراغ ها استفاده کنید.                                                   

لازم به ذکر است که اکثر افراد لنز دوم خودروی خود را فراموش می‌کنند. چراغ‌های عقب معمولاً از جنس پلی متیل متاکریلات، پلی کربنات و آکریلونیتریل بوتا دی ان استایرن ساخته می شوند. بنابراین آن ها نیز مانند چراغ های جلو آسیب پذیر هستند و پس از ماه‌ها قرار گرفتن در معرض نور خورشید و دیگر عوامل خارجی تغییر رنگ می دهند و کدر می شوند. لذا احیای چراغ های عقب نیز به مانند چراغ های جلو با استفاده از کیت های ترمیم و بازیابی لنز لازم و ضروری می باشد.

 

 

دیدگاه کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *