موتور خودرو را چگونه بشوییم
  • 1401/11/23
  • 0

موتور خودرو را چگونه بشوییم و در هنگام تمیز نمودن موتور چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

چرا به موتورشوی خودرو احتیاج دارید؟

موتور هم مثل بقیه اجزای خودرو باید تمیز شود، تا بتواند عملکرد مناسبی داشته باشد. همچنین اگر موتور را مرتب تمیز کنید، طول عمرش زیاد می‌شود و داغ نمی‌کند. اگر موتور را تمیز نکنید، آلودگی‌ها و چربی‌ها دمای موتور را افزایش می‌دهند. به همین دلیل تعمیرکارهای خودرو توصیه می‌کنند که موتور را در زمان‌های مشخصی تمیز کنید.

موتور یک خودرو شامل بخشهای مختلفی است که نیاز به نظافت و تمیز کردن دارد که شامل:

  • نمد زیر درب موتور
  • بخشهای فلزی رنگ شده
  • قطعات فلزی بدنه اصلی موتور
  • قطعات پلاستیکی
  • قطعات لاستیکی
  • قطعات الکترونیکی

هر یک از بخشهای بالا مراقبتهای ضروری خود را درهنگام شستشو یا تمیز نمودن می طلبد.

بخش نمد زیر درب موتور

در قدیم موتور خودرو را با گازوئیل و مواد نامناسب تمیز می‌کردند. در حال حاضر، موتورشوی خودرو بهترین گزینه برای شستن و تمیز کردن موتور خودرو است.

نمد زیر درب موتور را چگونه تمیز کنیم ؟

بهترین حالت آن است که ابتدا آن را گردگیری کنیم  با یک جارو برقی بخوبی خاک و گرد و غبار آن را بگیریم اگر جارو برقی نبود می توان با فشار باد گرد و غبار آن را گرفت سپس یک ابر را خیس نموده بر روی آن موتورشوی بیس آبی کارماکر را بپاشیم آنگاه نمد را کف آلود کرده سپس با یک دستمال کف های سطحی را پاک می کنیم.

بخشهای فلزی رنگ شده

چنانچه بخشهای فلزی آغشته به گریس و روغن و چربی است و بسیار کثیف می باشد ابتدا با موتور شوی چربی زدای را بر روی آن می پاشیم تا چربی را در خود حل کند سپس با یک دستمال بخوبی چرک و آلودگی ها را پاک می کنیم آنگاه بر روی یک ابر خیس موتور شوی بیس آبی کارماکر را می پاشیم و بدنه داخلی محفظه موتور خودرو را تمیز می نماییم بعد از آن این قسمت ها را با دستمال تمیز بخوبی پاک می کنیم.

 

موتور خودرو را چگونه بشوییم

 

 

قطعات فلزی بدنه اصلی موتور- قطعات الکترونیکی لاستیکی و پلاستیکی

بدنه اصلی موتور همیشه دارای جرم روغنی ؛ چرب و سوخته می باشد لذا برای تمیز نمودن آن چون به قطعات الکترونیکی و وایرها و شمع ها متصل است اگر پاک کنندگی ساده بخواهیم، بهتر است ابتدا با موتور شوی چربی زدای کارماکر بدنه را به آن آغشته کنید با یک برس بخوبی بخشهای ظریف را سایش دهید تا اجرام نرم شوند سپس با یک دستمال بخوبی پاک نمایید( اسپری چربی زدای موتور رسانای برق نیست) اما اگر بخواهیم این بخش ها را آب شویی کنیم بهتر است ابتدا  15 دقیقه بگذارید موتور خاموش باشد تا نسبتا سرد شود سپس بخشهای الکترونیکی را با کیسه فریزر پوشانده و با کش ببندید و همزمان اتصال منفی باطری را از قطعات الکترونیکی جدا کنید آنگاه در مرحله اول موتورشوی چربی زدای کارماکر بر روی آنها اسپری کرده بعد از دو دقیقه موتور شوی بیس آبی را اسپری کرده و با یک ابر نسبتا خیس بخوبی قسمتهای مختلف را کف آلود کنید سپس با یک بخار شوی، کل قسمتهای موتور را جرم زدایی کنید.

 

 

مراحل تمیز نمودن موتور خودرو به تفکیک

  • ایده آل ترین وضعیت شستشو در یک روز گرم و در آب و هوای گرم مخصوصا با رطوبت پایین و کمی باد می باشد که به خشک شدن موتور و متعلقات آن کمک می کند.
  • اگر ماشین را تازه خاموش کرده اید بایستی حداقل 15 دقیقه درب موتور را باز بگذارید یک موتور داغ نه تنها می تواند شما را بسوزاند بلکه اسپری مستقیم آب سرد بر روی متعلقات موتور سبب خراب شدن آنها می شود.
  • موتور را از قطب منفی باطری جدا کنید.
  • هر قطعه پلاستیکی را که می توان جداگانه تمیز نمود باز کنید و بخوبی شسته و تمیز و پاک نمایید. در این بخش استفاده از موتورشوی های چربی زدا و بیس آبی کارماکر براحتی برای شما جرم بری می کنند.
  • با استفاده از کیسه های پلاستیکی هر قطعه الکترونیکی حساس به آب را مانند باطری؛ وایرها؛ شمع ها ؛ دینام و کامپیوتر را بپوشانید. چنانچه نخواهید آب شویی کنید نیاز به این مرحله نیست.
  • با استفاده از اسپری چربی زدای و پاک کننده موتور کارماکر بر روی تمام قطعات پاشش کنید تا خوب چربی های سوخته نرم شوند. ( اسپری چربی زدای موتور رسانای برق نیست)
  • بسته به میزان جرم سوخته بر روی موتور با یک برس سطح را بسابید.
  • با یک دستمال سطح را پاک کرده سپس موتور شوی بیس آبی را بر روی موتور اسپری کرده با یک ابر نم دار موتور ا کف آلود کنید آنگاه یا با آب با فشار کم آبکشی کنید یا با بخار اجرام را پاک نمایید یا اینکه با یک دستمال بدون آبکشی پاک کنید. دقت کنید چنانچه با دستمال پاک می کنید اجرامی که به زیر موتور می روند بایستی بخوبی پاک شوند در غیر این صورت در اثر داغ شدن ممکن است در ابتدا کمی دود کنند.
  • سپس با کمپرسور هوا موتور را باد گرفته و کامل خشک کنید و با یک دستمال کاملا تمیز کنید آنگاه اتصالات باطری را وصل کنید.

با فلاش‌ کردن، رسوب‌های داخلی خودرو از بین می‌رود. مایع موتورشوی به پوست دست آسیب نمی‌زند و برای محیط زیست هم ضرر ندارد. توجه کنید که اصلا نباید موتور خودرو را با آب و مواد پاک‌ کننده معمولی بشویید؛ چون آب و مواد شوینده به موتور و قطعات آن آسیب وارد می‌کند. اگر خودروی شما قدیمی و فرسوده است، بهتر است از موتورشوی استفاده نکنید. در چنین موتورهایی، ممکن است مایع موتورشوی درزها و شکاف‌های موتور را از هم باز کند.

 

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *