• 1401/05/25
  • 0

ترکیبات پولیش و جلا دهنده رنگ بدنه خودرو

پولیش چگونه کار می کند؟

کاربرد اصلی ترکیبات پولیش از بین بردن خطوط و براق کردن رنگ بدنه‌ی خودرو و حفظ زیبایی خودرو است. پولیش ها شبیه سنباده عمل می کنند و با استفاده از مواد ساینده ای که درون آنها است کار می کنند. ساینده ها ذرات ریز معلق در یک مایع یا خمیر هستند که لایه به لایه رنگ را خراش داده و برمی دارند تا زمانی که به سطح ایده آل خود برسیم.
مایع موجود در پولیش به عنوان یک انتقال دهنده برای ساینده ها و هم به عنوان روان کننده عمل می کند تا به ساینده ها اجازه دهد تا برای مدت طولانی روی رنگ مالیده شوند. همچنین رنگی را که در حین پرداخت پاک می‌کنید معلق می‌کند تا ساینده‌ها بتوانند لایه جدیدی از رنگ را بردارند.

جهت آشنایی با دامنه کاربرد ترکیبات پولیش پیشنهاد می گردد ابتدا با لایه های مختلف رنگ بدنه خودرو و انواع خراش ها و آسیب هایی که ممکن است بر روی رنگ خودرو ایجاد شود و در نهایت با نحوه برطرف کردن این خراش ها اشنا شویم:
رنگ بدنه خودرو:
بیشتر رنگ‌های مدرن خودرو حداقل از سه لایه تشکیل شده‌اند:
1- پوشش پرایمر (Primer) یا آستر پایین ترین لایه رنگ است که مستقیماً روی فلز لخت اعمال می شود و هدف اصلی آن ایجاد سطحی است که پوشش رنگی بتواند روی آن بهتر و یکنواخت تر بچسبد.
2- پوشش پایه(Base Coat) یا همان پوشش رنگی که لایه میانی است و علاوه بر رنگ هر ویژگی دیگری مانند عوامل درخشان کننده یا مواد متالیک در اینجا اضافه می شوند. پوشش پایه اغلب یکی از نازک‌ترین و شکننده‌ترین لایه‌های رنگ است چون هر چه این لایه نازکتر باشد رنگ صاف و یکنواخت تر بنظر خواهد رسید.
3- پوشش شفاف(Clear Coat) بیرونی ترین و شفاف ترین لایه رنگ است و به عنوان یک محافظ برای پوشش پایه عمل کرده و به درخشندگی رنگ کمک می کند. همچنین ضخیم ترین لایه رنگ است.

انواع خراش هایی که می تواند بر روی رنگ بدنه خودرو ایجاد شود:
خراش های خودرو و شدت آنها با میزان عمق خراش در هر لایه رنگ مشخص می شود و هر نوع خراش روش های تعمیر متفاوتی نیاز دارد. خراش ها از نوعی که به سختی قابل رویت باشند تا خراش عمیق بطور کلی در 3 نوع متفاوت دسته بندی می شوند:

1- خراش های لایه شفاف Clear Coat :
به مرور زمان، بر روی پوشش شفاف بدنه خودرو که تنها چند میکرومتر ضخامت دارد در معرض عوامل محیطی و خارجی متعدد خط وخش و خراش های متعددی ایجاد خواهد شد که باعث می شود رنگ بدنه خودرو کدر و غیرجذاب و کهنه بنظر برسد.

بیشترین خراش ها در این لایه اتفاق می افتد چون بیرونی ترین لایه رنگ بوده و در معرض عوامل محیطی قرار دارد. خراش های چرخشیSwirl Marks معمولاً در هنگام شستشوی خودرو زمانی که از مواد نامناسب استفاده شود و یا از پارچه‌های کثیف برای تمیز کردن سطح خودرو استفاده ‌شود، رخ می‌دهند. عوامل دیگری مانند باران اسیدی، گردوغبار و شن ریزه های جاده نیز می توانند پوشش شفاف را از بین ببرند.

نحوه اصلاح خراش ها و آسیب لایه شفاف:
استفاده از پولیش ها بهترین روش جهت اصلاح و پرداخت پوشش شفاف رنگ بدنه خودرو می باشد. با اصلاح رنگ توسط پولیش می توان تاثیرات اکسیداسیون سطحی رنگ را نیز از بین برد چون اکسیداسیون به مرور زمان لایه شفاف را از بین می برد.

گاهی نیز می توان از موادی مانند انواع واکس برای پر کردن خطوط ایجاد شده در پوشش شفاف استفاده کرد تا نیازی به لایه برداری نباشد و همچنین استفاده از پوشش هایی نظیر سرامیک و یا واکس می تواند لایه ای محافظ (به عنوان لایه چهارم) روی لایه شفاف ایجاد کند که از آسیب آن تا حدودی محافظت خواهد کرد.
2- خراش پوشش رنگ پایه BASE COAT
خراش پوشش رنگ پایه به خراشی گفته می شود که پس از عبور از لایه شفاف ، به بیس کت رنگ نفوذ کرده باشد. که می تواند ناشی از برخورد اشیاء فیزیکی به وسیله نقلیه و یا در اثر اکسیداسیون شدید پوشش شفاف اتفاق افتاده باشد.
3- خراش پوشش پرایمر PRIMER SCRATCHES
خراش های پرایمر ، خراشی است که به پایین ترین لایه رنگ بدنه خودرو وارد شده به همین دلیل خراش‌هایی که در آستر فرو می‌روند، سخت‌ترین نوع خراش رنگ برای رفع موثر و یکنواخت هستند.

نحوه اصلاح خراش ها و آسیب پوشش رنگ پایه و پرایمر :
اصلاح خراش های پوشش رنگ پایه و پرایمر بسیار دشوارتر از خراش پوشش شفاف است و هیچ راه آسانی برای رفع موثر و سریع این نوع خراش ها وجود ندارد. در چنین مواردی توصیه می شود به یک تعمیرگاه حرفه ای خودرو مراجعه شود چون برای رسیدن به سطح خراش، لازم است پوشش شفاف بطورکامل حذف شود . البته محصولاتی مانند قلم های رنگی تاحدودی خراش را محو می کنند ولی معمولا نتیجه چندان رضایت بخشی ندارند و معمولا لازم است محل آسیب دیده توسط افراد متخصص بطور کامل رنگ شود تا از تفاوت ناهموار رنگ جلوگیری شود.
نتیجه گیری:
بطورکلی تنها خراش هایی که در پوشش شفاف رنگ بدنه خودرو ایجاد شوند را می توان بوسیله پولیش از بین برد و سطح را مجددا براق نمود. اگر این خراش ها خیلی عمیق باشند باید مقدار زیادی ازلایه شفاف را بردارید تا سطح را صاف کنید و خراش را پنهان کنید که باعث ضعیف شدن آن بخش از پوشش شفاف می شود و اگر خراش ازلایه شفاف به پوشش رنگی یا پرایمر نفوذ کند نمی‌توانید خراش را با استفاده از پولیش برطرف کنید.
به طور کلی، اگر خراش را بتوانید با ناخن احساس کنید، بدون برداشتن مقدار زیادی از لایه‌ی شفاف نمی توان آن را کاملا از بین برد و ممکن است اصلا نتوانید از شر آن خلاص شوید.

دیدگاه کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *