• 1401/11/06
  • 0

آشنایی با انواع واکس و نحوه صحیح واکس زدن بدنه خودرو- راهنمای کامل

مقدمه:

آیا به دنبال آن هستید که درخشش تازه‌ای را به خودروی خود ببخشید و می‌خواهید از ماندگاری آن اطمینان حاصل کنید؟ در اینجا کارماکر راهنمای کاملی در رابطه با انواع واکس و نکاتی که باید در حین واکس زدن خودرو به آنها توجه شود را ارائه داده است تا با استفاده از محصولات مراقبت خودروی مناسب و با صرف کمی وقت بتوانید رنگ‌ کدر و مات خودروی خود را  به یک روکش براق و آینه ‌مانند تبدیل کنید.

مزایای واکس زدن :

  1. واکس زدن بدنه خودرو موجب محافظت از رنگ ماشین در برابر اشعه های مضر خورشید، مواد شیمیایی موجود در باران و برف می شود و از چسبیدن آب، حشرات و آلودگی های جاده جلوگیری می کند. در واقع واکس زدن اقتصادی ترین (ارزانترین) روش برای محافظت پوشش شفاف رنگ خودرو می باشد.
  2. نگهداری صحیح رنگ خودرو با واکس زدن منظم می تواند طول عمر رنگ خودروی شما را افزایش دهد و کمک کند خودروی شما برای مدت طولانی ظاهر خوبی داشته باشد.
  3. واکس زدن اگر به درستی انجام شود می تواند تعداد دفعات نیاز به پولیش خودرو را به طور محسوسی کاهش دهد.
  4. ظاهر براق و درخشنده بدنه خودرو پس از واکس زدن، در زمان فروش، ارزش آن را افزایش خواهد داد.
  5. اکثر محصولات واکس خاصیت آبگریزی ایجاد می کنند، این ویژگی باعث می شود قطرات آب روی بدنه خودرو باقی نمانده بنابراین بر روی سطح لکه ایجاد نمی شود همچنین به شما امکان می دهد خودرو خود را به راحتی تمیز کنید. برخی از واکس‌ها آبگریزی کمتری دارند ولی حتی اگر واکسی آبگریزی ایجاد نکند همچنان از سطح محافظت خواهد کرد.

فراموش نکنید که واکس خودرو معمولاً فقط چند هفته تا چند ماه بر روی سطح ماندگاری دارد و برای بازیابی درخشندگی و محافظت از رنگ نیاز به استفاده مجدد می باشد.

نحوه آماده سازی  بدنه خودرو برای واکس زدن:

  • ماشین خود را بشویید: بهتر است واکس ماشین را روی یک وسیله نقلیه تمیز و خشک بمالید زیرا هر گونه کثیفی که روی سطح ماشین باقی بماند ممکن است هنگام استفاده از واکس باعث خراشیدگی پوشش شفاف رنگ شود. برای شستشوی خودرو می توانید از انواع شامپوهای تخصصی کارماکر ( شامپو تاچلس کارماکر، شامپو سرامیک کارماکر، شامپو واکس کارماکر) استفاده کنید.
  • عیوب رنگ بدنه خودرو را تاحد ممکن از بین ببرید: درصورتی که بر روی رنگ خودرو خراش های کوچک و یا علائم چرخشی Swirl marks دیده می شود با استفاده از پولیش ابتدا آن ها را از بین ببرید تا پس از واکس زدن سطحی آینه ای با نهایت براقیت ایجاد شود. (برای این منظور پولیش نهایی بدنه خودرو کارماکر توصیه می شود.)
  • هرگز در زیر نور مستقیم خورشید یا سرمای شدید اقدام به واکس زدن نکنید: واکس روی سطح داغ ماشین تقریباً بلافاصله خشک می‌شود و این امر حذف آن را بسیار دشوار می کند. همچنین، هنگامی که هوا خیلی سرد است، واکس آنقدر سفت می شود که به سختی روی سطح پخش می شود.
  • دستورالعمل‌های بسته‌بندی واکس خودرو را بخوانید: ممکن است لازم باشد بعضی از واکس ها را پس از اعمال کردن بر روی سطح فوری پاک کنید و یا گاهی توصیه می شود مدت زمانی صبر کرده سپس از روی سطح پاک شوند.
  • یک واکس خودروی با کیفیت بالا بخرید: واکس خودرو می تواند از چند هفته تا چند ماه ماندگاری داشته باشد. البته عوامل دیگری نیز بر ماندگاری آن موثرند. در ذیل در مورد تنوع واکس های خودرو و ویژگی آنها توضیح داده شده است.

عوامل موثر در ماندگاری واکس روی رنگ بدنه خودرو:

برخی از این عوامل عبارتند از:

  1. نوع واکس:

واکس ها در اشکال، فرم ها و فرمول های مختلف ارائه می شوند که هر یک از این اجزا بر میزان چسبندگی موم بر روی رنگ و همچنین براقیت آن تأثیر می گذارد. برای اینکه یک واکس تا حد ممکن ماندگار بوده و درعین حال باعث درخشندگی شود معمولا از مخلوطی از مواد طبیعی و مصنوعی در آن استفاده می شود.

 

 

کارنوبا رایج ترین واکس طبیعی است که برای مصارف مختلفی از جمله واکس خودرو استفاده می شود. کارنوبا به سطح درخشندگی فوق العاده ای می بخشد، اما این اثر مدت زیادی دوام نمی آورد. موم طبیعی مانند کارنوبا فقط چند هفته روی رنگ باقی می ماند. امروزه موم کارنوبا اغلب با سایر مواد طبیعی و مصنوعی مخلوط می شود تا کار با آن آسان تر شده و ماندگاری بیشتر شود.

مانند موم کارناوبا، موم مصنوعی هم مزایا و معایبی دارد. موم مصنوعی به طور کلی دوام بالاتری دارد زیرا پلیمرهای شیمیایی به طور خاص برای رنگ خودرو طراحی شده اند و به این معنی است که واکس طولانی‌تر، احتمالاً حتی ماه‌ها دوام می‌آورد ولی موم مصنوعی معمولا درخشندگی مشابه موم طبیعی را ندارد. بنابراین در واکس ها از مخلوطی از موم های طبیعی و مصنوعی برای کارایی بالا و دوام قابل قبول استفاده می شود.

واکس ها در اشکال مختلفی وجود دارند که از نظر نحوه استفاده و ماندگاری متفاوتند. معمولترین آن ها عبارتند از :

  • واکس اسپری: واکس اسپری عموماً به راحتی اعمال می شود و استفاده از آن سریع و ساده است ولی به اندازه سایر اشکال واکس ماندگاری ندارد.
  • واکس خمیری : استفاده از واکس خمیری سخت‌تر و زمان‌برتر است، اما ماندگاری طولانی‌تری ارائه می‌دهد.
  • واکس مایع : استفاده از واکس های مایع آسانتر از واکس خمیری است و معمولا ماندگاری طولانی تری نیز دارند.

بنابراین از آزمایش کردن نترسید و انواع مختلف واکس ها را امتحان کنید تا بفهمید کدام یک برای شما و ماشین شما بهترین کارایی را دارد. محصولات مقرون به صرفه کارماکر به شما این امکان را می‌دهند که فرمول‌های مختلف را براحتی آزمایش کرده و محصول مناسب خود را انتخاب کنید.( اسپری پریمیوم کوئیک واکس کارماکرهیبرید سرامیک واکس و پولیش کارماکر)

     2. عادت های رانندگی و فاکتورهای محیطی

هر چه ماشین شما مدت زمان طولانی تر و یا در شرایط سخت تر محیطی رانندگی شود و یا اگر به جای گاراژ سرپوشیده در فضای باز نگهداری شود لایه واکس سریعتر از بین می رود. برف، نمک، دمای بالا، باران، آفتاب، آلودگی و بسیاری از عوامل محیطی دیگر بر ماندگاری واکس تأثیر می‌گذارند.

Man washing his car, close-up

     3. روش شستشوی خودرو

با یک روال خوب شستشو می توان یک ماشین را تا 15 ساله نوتر نشان داد، در حالی که یک روال بد می تواند ماشین جدید را کهنه و بی رمق جلوه دهد.  بطور کلی هر بار که ماشین خود را می شویید، مقدار کمی از لایه رنگ بدون توجه به نحوه شستن از روی آن برداشته می شود ولی اگر بطور مرتب خودرو خود را واکس بزنید فقط لایه موم روی آن پاک خواهد شد که به راحتی قابل تمدید است. بنابراین هرچه ماشین را در فواصل زمانی کوتاهتری بشویید ماشین را باید بیشتر واکس بزنید.

یک شستشوی دستی ملایم کمتر لایه واکس را از بین می برد ولی کارواش اتوماتیک با برس روی لایه واکس تاثیر بسیار بیشتری خواهد گذاشت. پوشش شفاف خودرویی که واکس نخورده بر اثر شستشوی اتوماتیک با برس حتما دچار خط و خش خواهد شد بنابراین سعی کنید تا حد امکان از شستشوی اتوماتیک خودداری کنید.

نحوه اعمال واکس روی بدنه خودرو:

برای واکس زدن بهتر است از یک بخش از خودرو شروع کرده سپس به قسمت بعدی بروید تا اینکه تمام شود چون اگر واکس را برای مدت طولانی روی ماشین بگذارید سخت شده و پاک کردن آن بسیار سخت می شود.

نحوه کار با واکس اسپری:

وسیله نقلیه را شسته و آبکشی کنید (خشک نکنید). بطری را تکان داده و مقدار کمی روی سطح مرطوب اسپری کنید. واکس را با یک اسفنج مرطوب پخش کرده 3 تا 5 دقیقه صبر کرده سپس با یک حوله خشک و نرم سطح را جلا دهید. ( اسپری پریمیوم کوئیک واکس کارماکر )

  • نحوه کار با واکس مایع و خمیری:

ابتدا وسیله نقلیه را بشویید و خشک کنید. چند قطره از محصول را روی یک پد ترجیحا از قبل خیس شده ریخته و آن را به طور یکنواخت روی سطح با فشار ملایم  پخش کنید. با یک پارچه میکروفایبر سطح را پاک کنید . برای فعال کردن پلیمرهای براق کننده،  بر روی سطح آب اسپری کرده سپس سطح را مجددا با دستمال خشک کنید.( هیبرید سرامیک واکس و پولیش کارماکر )

  • نحوه واکس زدن با دستگاه اوربیتال

استفاده از دستگاه پولیش یا بافر یک راه عالی برای کاهش زمان لازم برای واکس زدن خودرو است.  البته حتما قبل از شروع به کار باید زمانی را برای آشنایی با نحوه انجام فرآیند اختصاص دهید. ابتدا واکس مناسبی را برای استفاده با بافر خود انتخاب کنید، واکسی که ایمن باشد و خیلی ساینده نباشد( هیبرید سرامیک واکس و پولیش کارماکر). سطح بدنه خودرو باید کاملا تمیز باشد زیرا استفاده از بافر می تواند منجر به ایجاد خط و خش و هلوگرام شده به رنگ آسیب بزند.

قبل از واکس زدن می توانید با استفاده از یک محصول پولیش ملایم مشابه پولیش نهایی کارماکر بدنه خودرو را پولیش کنید تا خط و خش های جزئی و علائم چرخشی روی سطح از بین برود و نتایج بهتری حاصل شود.

 

 

مرحله 1: مقداری ( چند قطره) از واکس را بر روی پد دستگاه بافر بریزید.

مرحله 2: با استفاده از بافر، بدون اینکه آن را روشن کنید، واکس را با استفاده از یک حرکت دایره ای بزرگ روی رنگ ماشین بزنید.

مرحله 3: اکنون بافر را روشن کرده و با حداقل فشار، آن را با دقت روی سطح بلغزانید.

مرحله 4: با بافر در جهت رفت و برگشتی کار کرده و پس از پوشاندن کامل سطح، اجازه دهید تا محصول خشک شود.

مرحله پایانی: با یک پارچه میکروفایبرکه مخصوص پاک کردن واکس است با حرکات رفت و برگشتی یکنواخت واکس خشک شده را از روی سطح پاک کنید. سپس با دستگاه بافر سطح را با فشار ملایم جلا دهید. فشار زیادی وارد نکنید.

 

 

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *