• 1401/12/13
  • 0

انواع پد پولیش و نحوه انتخاب آنها

مقدمه:

انجام عملیات پولیش کاری بدون اپلیکاتور پد امکانپذیر نیست. پد بهترین وسیله برای پخش کردن یکنواخت مواد پولیش بر روی سطح و انجام پولیش کاری است. بنابراین انتخاب یک پد مناسب برای عملیات پولیش کاری بسیار مهم است. اما چطور می توانیم یک پد صحیح را انتخاب کنیم؟ در اینجا سعی کرده ایم هر آنچه که لازم است را در مورد پد پولیش توضیح دهیم.

انواع مختلفی از پد پولیش وجود دارد، اما می توان آنها را بر اساس اندازه و جنسشان دسته بندی کرد. در کار دیتیلینک 3 نوع اصلی پد پولیش وجود دارد: فوم، میکروفیبر و پشم. دو مورد آخر تهاجمی هستند و عمدتا برای برش های سنگین و رفع عیوب لکه استفاده می شوند، در حالی که پدهای فوم که با سختی های مختلف موجودند علاوه بر لایه برداری برای اصلاح و تکمیل عملیات پولیش استفاده می شوند. این پد ها معمولاً در اندازه های 7، 5 یا 3 اینچ یافت می شوند. اکثریت قریب به اتفاق پدهای جدید از طریق قلاب و حلقه به صفحه پشتی دستگاه پولیش متصل می شوند.

 

 

کاربرد و مزایای استفاده از انواع پد:

  • خراش ها را از بین می برد: پدهای پولیش در از بین بردن عیوب سطوح بسیار موثر هستند و نسبت به اعمال کننده هایی مانند حوله کارآمدتر هستند.
  • محصول را به طور یکنواخت اعمال می کند: پدهای پولیش طراحی منحصر به فردی دارند تا موم، پولیش و سایر مواد را به طور یکنواخت روی سطح پخش کنند.
  • از محصول کمتری استفاده می کند: برخلاف حوله یا سایر اپلیکاتورها، یک پد پولیش از مواد پولیش کمتری استفاده می کند که می تواند در هزینه شما صرفه جویی کند.

نحوه انتخاب پدهای پولیش:

در هنگام خرید پد پولیش به این عوامل توجه کنید:

  1. جنس: پدهای پولیش از مواد مختلفی ساخته می شوند. پد را بسته به نحوه استفاده و سطحی که می خواهید روی آن کار کنید انتخاب کنید.
  2. انعطاف پذیری: بسته به انحناها و لبه های سطحی که می خواهید محصول را روی آن اعمال کنید، ممکن است به انعطاف پذیری بیشتر یا کمتری در پدهای پولیش نیاز داشته باشید. یک سطح صاف برای پد های سفت و سخت مناسب است، اما سطح وسیله نقلیه شما به یک پد انعطاف پذیر نیاز دارد.
  3. برش ( کات ) : انتخاب میزان برش پد به کاربرد شما و نوع عیوبی که می خواهید برطرف کنید بستگی دارد. پدهای زبر می‌توانند خراش‌های عمیق و عیوب رنگ را به سرعت از بین ببرند، در حالی که در صورت استفاده از پد های نرمتر پولیش کاری زمان بیشتری می برد ولی سطح صاف و براقتری خواهید داشت. درصورتی که می خواهید سطحی را واکس بزنید باید از پدهایی بدون کات و نرم استفاده کنید.
  4. نوع رنگ سطحی که قرار است پولیش کاری شود در انتخاب پد موثر است .
  5. اندازه سطح: اندازه سطحی را که می خواهید از پد پولیش بر روی آن استفاده کنید را در نظر بگیرید. این می تواند به تعیین قطر پدی که باید بخرید کمک کند و اگر از دستگاه پولیشر استفاده می کنید باید پدی متناسب با قطر بکینگ دستگاه انتخاب شود.
  6. نوع دستگاه پولیشر: اگر از یک دستگاه پولیش برقی برای پولیش کاری استفاده می کنید مطمئن شوید که پدی که متناسب با نوع دستگاه است استفاده کنید. به عنوان مثال پدهای پولیش دستگاه های اوربیتال با دستگاه روتاری متفاوت است.
  7. گارانتی: بعضی از فروشندگان برای پد ضمانت نامه یا گارانتی ارائه میدهند که درصورت معیوب بودن قابل تعویض یا عودت هستند.

انواع مختلف پد های پولیش از نظر جنس و کاربرد آنها:

1. پدهای فوم از جنس فوم یا اسفنج بوده و برای اکثر عملیات پولیشکاری مناسب هستند و با زبری مختلف عرضه می شوند. هر چه زبرتر باشد، قدرت برش بیشتری دارد. سفتی فوم به چگالی یا فشردگی آن بستگی دارد. فوم سفت‌تر طبیعتاً روی سطوح رنگ‌شده تهاجمی‌تر است، به همین دلیل است که پد‌های متراکم‌تر عمدتاً برای برش و لایه برداری مناسب هستند و از پد‌های نرم‌تر می‌توان برای اصلاح و تکمیل استفاده کرد. چگالی فوم با کار کردن تغییر می کند. طی عمل پولیشکاری پد از محصولات پولیش اشباع شده و گرم می شود این امر باعث کاهش چگالی فوم می شود در نتیجه میزان برش آن نیز کاهش می‌یابد و به همین دلیل است که یک پد جدید و خشک راحت‌تر از پدی که برای مدتی روی چند پانل استفاده شده است، برش می‌دهد. این تنها یکی از دلایلی است که چرا ما به طور مرتب پدها را باید در حین پولیش کاری تمیز کنیم تا کارایی برش را حفظ کنیم. بنابراین تهاجمی بودن پدهای فوم با ساختار آنها تعیین می شود یعنی چگالی و ساختار فوم مورد استفاده در ساخت آنها،  بر روی نحوه تماس آن با سطح و توانایی ایجاد و حفظ گرما در فوم موثر است.  فوم سخت تر و متراکم تر برای برش استفاده می شود زیرا سایش بیشتر، تماس با سطح بیشتر و همراه با آن گرمای بیشتر را به همراه دارد. پد‌های فوم سبک‌تر و کم‌تراکم‌تر برای اصلاح و تکمیل رنگ مناسب‌تر خواهند بود. استحکام و میزان انعطاف پذیری فوم نیز به ساختار آن بستگی دارد، فوم پد مستحکم باید قابلیت انعطاف داشته باشد و با خم شدن پاره نشود.

 

 

2. پد های میکروفایبر مشابه پدهای فوم درجه بندی می شوند اگرچه میکروفیبر یکی از نرم‌ترین پارچه‌های موجود است، اما وقتی با سرعت بالا اجرا می‌شود، ساینده است. بنابراین، پدهای لایه بردار میکروفیبر معمولاً تهاجمی تر از پدهای فوم هستند.

3. پدهای پشمی از سایر پدها تهاجمی تر هستند زیرا خود الیاف پشم به طور طبیعی ساینده است. پدهای پشمی معمولاً روی پولیش های روتاری و فقط به عنوان عملیات مرحله اول استفاده می شوند. پدهای پشمی نرم تری وجود دارد که برای پرداخت درجه بندی شده اند، اما رسیدن به یک پوشش شفاف با استفاده از پشم بسیار سخت است. پدهای پشمی برای مبتدیان توصیه نمی شود.

دیدگاه کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *