• 1401/10/28
  • 0

در انتخاب موتورشوی باید به چه نکاتی توجه شود؟

محفظه موتور حیاتی ترین قسمت های خودرو را در خود جای می دهد. بسیاری از مردم در مورد نحوه تمیز کردن موتورخودرو اطلاعی ندارند و یا ترجیح می دهند برای جلوگیری از خطر آسیب رسانی به اجزای حساس مانند اتصالات الکتریکی آن را به حال خود رها کنند. باید بدانید که تمیز کردن موتور به اندازه تمیز نگه داشتن نمای بیرونی ماشین مهم است و باید به طور منظم انجام شود. اگر محفظه موتور شما تمیز شود نه تنها بسیار زیباتر به نظر می‌رسد، بلکه می‌تواند به شما کمک کند یک مشکل کوچک مانند یک ترک‌ یا نشتی‌ کوچک، واشرهای از بین رفته و حتی زنگ‌زدگی را قبل از اینکه به یک مشکل بزرگ تبدیل شود، تشخیص داده و تعمیر کنید. بدترین ضرری که عدم شستشوی موتور خودرو می تواند داشته باشد این استکه  به مرور زمان افزایش حجم جرم ها، چربی ها و آلودگی هایی که بر روی موتور خودرو جمع شده اند منجر به حبس دما در موتور خودرو شده و دما نمیتواند براحتی بین قسمت های مختلف تبادل شود و درنتیجه در اثر کارکرد موتور حرارت درون موتور حبس می شودکه همین امر باعث استهلاک بیشتر و سریع تر قطعات موتور خودرو خواهد شد.

برای تمیز کردن محفظه موتور نیاز به محصولی دارید که برای پاک کردن مخلوط روغن، گریس، گرد و غبار و سایر آلودگی ها فرموله شده باشد و علاوه بر تمیز کردن موتور آسیبی به اجزائ آن وارد نکند. چربی زدا و موتورشوی های مختلفی برای این منظور در بازار وجود دارند ولی توصیه می شود برای انتخاب یک محصول مناسب موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • ایمنی و قابلیت استفاده بر روی سطوح مختلف:

اولین چیزی که باید از آن مطمئن شوید این است که چربی گیر موتور قابلیت کار بر روی سطوح مختلف را داشته باشد. از آنجائیکه در محفظه موتور خودرو قطعات ساخته شده با آلومینیوم، پلاستیک و سایر فلزات آلیاژی وجود دارند توصیه می شود از محصولی استفاده کنید که قابل استفاده بر روی تمامی این سطوح باشد و باعث ایجاد خوردگی، پوسیدگی و تغییر رنگ آنها نشود. بدین منظور موتورشویی را استفاده کنید که بر روی آن به وضوح ذکر شده باشد که مجاز هستید از آن بر روی انواع سطوح فلزی مانند آهن، کروم ، آلومینیوم و یا سطوح رنگ شده یا پلاستیکی استفاده کنید.

  • قابلیت زدودن سریع و موثرآلودگی های روغن، گریس، دوده، گرد و غبار و غیره

محصولات موتور شوی که عمل چربی زدایی را انجام می دهند معمولا در دو نوع مختلف بر پایه آب و یا حلال هستند.

  • موتور شوی های بر پایه آب غالبا حاوی مواد شوینده (سورفکتانت) بوده بنابراین در حین شستشو تولید کف می کنند همچنین اکثراٌ pH قلیایی دارند تا بتوانند عمل چربی زدایی را بخوبی انجام دهند. این محصولات شوینده های بسیار خوبی برای پاک کردن انواع آلودگی های روغنی، دوده و گردو غبار هستند و پس از استفاده سطح نیاز به شستشو با آب دارد.

 

  • موتورشوی های بر پایه حلال معمولا دارای حلال های آلی و ترکیبات نفتی هستند. این محصولات غالبا چربی زدای بسیار خوبی هستند و می توانند بخوبی روغن سوخته، گریس و دوده که را در خود حل کرده و از روی سطح پاک کنند. مزیت این محصولات نسبت به موتورشوی های بر پایه آب این است که برای پاک کردن سطح نیازی به آبکشی موتور نیست بنابراین آسیبی به قطعات حساس و الکتریکی خودرو وارد نخواهد شد و می توان با دستمال آن را از روی سطح پاک نمود. البته معمولا بدلیل وجود ترکیبات نفتی در این نوع از موتور شوی ها توصیه می شود در فضای باز یا محلی با تهویه مناسب از آنها استفاده شود. این نوع موتور شوی همچنین برای شستن قطعات روغنی و گریس کاری شده، موتورسیکلت و خودروهای سنگین مانند انواع کامیون و اتوبوس که آلودگی روغنی زیادی دارند بسیار مناسب است.

  • استفاده از موتورشویی که هم برای افراد حرفه ای و یا مصرف خانگی قابل استفاده و ایمن باشد.

    اگر تصمیم دارید تمیز کردن و یا شستشوی موتور خودروی خود را شخصا انجام دهید حتما دقت کنید از موتورشویی استفاده کنید که برای مصارف خانگی نیز ایمن باشد و به اصطلاح DIY (Do It Yourself)   For Professional or بر روی بسته بندی محصول اشاره شده باشد. هر دو نوع موتورشوی های پایه آبی و حلالی چربی زداهای بسیار خوبی هستند و معمولا استفاده از چربی زدای حلالی بدلیل قدرت بالا و چربی زدایی سریع سطوح آلوده به چربی های سنگین و جرم گرفته و یا روغن سوخته بسیار توصیه میشوند ولی نقطه ضعف آنها بوی حلال آنها است بنابراین اگر به بوی حلال و ترکیبات نفتی حساس هستید توصیه می شود یک موتورشوی پایه آبی انتخاب کنید.

  • چگونه یک محفظه موتور را مانند یک حرفه ای تمیز کنیم

دفعات تمیز کردن محفظه موتور به وضعیت موتور خودرو بستگی دارد. به عنوان مثال، به طور معمول، شما باید موتور را هر شش ماه یا هر سال تمیز کنید. اگر موتور به دلیل هوای بارانی زودتر کثیف می شود، می توانید در فواصل کوتاهتری اینکار را انجام دهید. برای شستشو و تمیز کردن موتور خودرو روش های مختلفی وجود دارد ولی در اینجا نحوه شستشو موتور با استفاده از موتورشوی پایه آبی و نکاتی که باید در هنگام شستشو به آنها توجه نمود را توضیح داده اشده است:.

  1. قبل از شروع فرآیند تمیز کردن دمای موتور را بررسی کنید.

پاشش آب بر روی موتور داغ می تواند باعث آسیب جدی به موتور و حتی کسی که عمل تمیزکاری را انجام میدهد بشود. بنابراین قبل از اسپری کردن اجازه دهید موتور خنک شود.

  1. مراقب سطوح رنگ شده باشید.

چربی‌گیرها لزوماً برای رنگ خودروی شما ناایمن نیستند، اما درصورتیکه بدنه خودروی خود را قبلا واکس زده باشید واکس را  پاک کرده و محافظت رنگ بدنه را کاهش می دهد. همچنین، اگر هدف شما صرفاً از بین بردن لکه چربی از رنگ است، توصیه می شود هر قسمتی را که به آن چربی‌زدا زده اید را سریع با آب شستشو دهید چون اگر اجازه دهید چربی گیر بر روی سطوح رنگ‌شده خشک شود، برخی از چربی‌گیرها می توانند باعث کدر شدن سطح رنگ شدهً خودرو شما ‌شوند.

  1. هر گونه زبالهً گیر کرده در محفظه موتور را بردارید.

قبل از شروع تمیز کردن موتور، هر گونه برگ، علف، شاخه ها یا سایر زباله ها را از محفظه موتور جدا کنید.

از سیستم الکتریکی خودرو محافظت کنید.

  • اجزای مختلف سیستم الکتریکی خودرو از جمله باتری باید به خوبی پوشانده شوند تا از آسیب های عمده آب به این قطعات جلوگیری شود.

 

توصیه می شود باتری را جدا کنید.

پاشیدن آب به طور مستقیم در محفظه موتور شما می تواند باعث صدمه زدن به برخی از قطعات الکتریکی، منفجر شدن فیوزها یا آسیب های دیگر شود.

 

سیم کشی یا وسایل الکترونیکی در معرض دید را بپوشانید.

با وجود آنکه که موتور شما نسبتاً ضد آب است، پیچاندن پلاستیک در اطراف برخی از اجزای الکتریکی می تواند درجه بالاتری از ایمنی را به شما ارائه دهد.

موتورشوی یا چربی زدا را بر روی موتور را اسپری کنید.

بسته به نوع آلودگی و میزان آن از نوع مناسب  چربی زدای موتور به میزانی که سطح آلوده را بطور کامل پوشش دهد استفاده کنید. چربی زدا را از پایین به بالا روی موتور اسپری کنید، زیرا این کار پوشش کامل را تضمین می کند.

اجازه دهید سطح توسط چربی‌گیر به مدت سه تا پنج دقیقه خیس بخورد.

چربی‌گیر موتور با از بین بردن کثیفی‌های خشک شده روی موتور کار می‌کند. برای موتورهای نسبتاً کثیف، سه دقیقه برای شل شدن گریس و روغن کافی است. برای موتورهای خیلی کثیف، اجازه دهید چربی‌گیر به مدت پنج دقیقه روی سطح بماند. به توصیه ارائه شده در بسته بندی محصول توجه کنید.

از یک برس برای سابیدن روی لکه های چسبیده استفاده کنید.

در حالی که چربی‌گیر هنوز روی موتور خیس است، از یک برس دندانه دار یا فولادی سفت استفاده کنید تا رسوبات زیادی از چربی، روغن سوخته یا کثیفی را پاک کنید.

موتور را با شلنگ معمولی بشویید.

برای شستشوی موتور از شلنگ فشار قوی استفاده نکنید، زیرا ممکن است سیم ها را جدا کرده یا به پلاستیکی که برای پوشش وسایل الکترونیکی استفاده کرده اید نفوذ کند. یک شلنگ معمولی باغبانی با نازل تنظیم شده برای جریان، موتور را به طور موثر شستشو داده و بیشتر کثیفی را از بین می برد.

مرحله پایانی:از یک حوله میکروفیبر برای پاک کردن قسمتهای مختلف موتور استفاده کنید.

پس از اتمام شستشو، باید آب اضافی را از محفظه موتور خارج کنید.

پوشش ها را بردارید و باتری را دوباره سرجایش بگذارید.

اکنون پلاستیک‌ها را از قسمت‌های پوشیده شده جدا کنید. کاپوت موتور را به مدت حدود یک ساعت یا تا زمانی که همه چیز کاملاً خشک شود، باز بگذارید. باتری را به سرجایش برگردانده و قطب‌هایش را مجدد متصل گردانید.

ماشین را استارت بزنید.

پس از خشک شدن کامل موتور، ماشین را روشن کنید و اجازه دهید کمی به روش معمول کار کند تا از صحت عملکرد آن اطمینان یابید.

دیدگاه کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *