• 1401/10/29
  • 0

صفر تا صد شستشوی ماشین

برای این که بتوانید خودروی خود را به بهترین شکل ممکن تمیز نمایید لازم و ضروری است که از موارد زیر آگاهی کافی داشته باشید:

  1.  ویژگی های یک شوینده مناسب برای بدنه خودرو:

شامپوی ماشین در تعداد و انواع بسیار زیادی در بازار موجود است و این موضوع بدون شک این سؤال را ایجاد می کند که یک محصول مناسب چه ویژگی هایی باید داشته باشد. برخی از این خصوصیات عبارتند از:

  • pH خنثی. شامپوها در این pH باعث تخریب زود هنگام واکس، سرامیک و انواع پوشش های محافظ بر روی سطح نمی شوند. در صورتی که بر روی بدنه خودروی خود از این پوشش ها دارید از محصولاتی با pH خنثی استفاده کنید.
  • عدم بر جای گذاشتن رگه و لکه. از محصولاتی استفاده کنید که بعد از شستشو لکه بر جای نمیگذارند. این لکه ها نه تنها ظاهر خودرو را مجدداً خراب می‌کنند بلکه به رنگ‌ آن نیز آسیب می‌رسانند.
  • رایحه، غلظت و کف مناسب.

     2.  روش شستشوی بدنه خودرو:

برای شستشوی هر چه بهتر بدنه مراحل زیر را انجام دهید:

  • خودرو را در سایه پارک کنید. انجام شستشو زیر نور مستقیم خورشید باعث ایجاد لکه می شود چرا که در این شرایط قبل از اینکه شما مرحله آبکشی را انجام دهید کف حاصل از مواد شوینده خیلی زود بر روی سطح خشک می شود و مجبور خواهید شد برای جلوگیری از تشکیل لکه مجدداً از شامپو استفاده کنید.
  • لکه گیری کنید. برخی از انواع آلودگی بر روی سطح ماشین با شامپو حذف نمی شوند و لازم است که قبل از اقدام به شستشو آن ها را به روش های مناسب از بین ببرید. برای آشنایی با انواع چرک و آلودگی های خودرو و روش حذف آن ها به مقاله ای که در همین مورد نوشته شده است، مراجعه نمایید.
  • قبل از این که از شامپو استفاده کنید نخست بدنه خودروی خود را با آب خیس نمایید. این کار باعث می شود کثیفی هایی که اتصال سستی با سطح دارند جدا شوند و در مرحله بعد شستشو با مواد شوینده سریع تر و مؤثرتر انجام گیرد.
  • از دو سطل یکی برای محلول شوینده و دیگری برای آب تمیز استفاده کنید. با این کار می توانید قبل از شستشوی قسمت جدیدی از خودرو ابتدا دستکش آلوده به ذرات خاک و شن را در سطل حاوی آب تمیز بشویید و به این ترتیب از انتقال آلودگی ها و ایجاد هولوگرام بر روی رنگ جلوگیری نمایید.
  • عمل شستشو را از بالا به پایین انجام دهید. معمولاً قسمت های پایین خودرو کثیف تر هستند و اگر از پایین به بالا بشویید حجم زیادی از آلودگی را به قسمت های بالاتر منتقل می کنید.
  • قبل از این که کف بر روی سطح خشک شود عمل آبکشی را انجام دهید. در صورتی که ماشین خیلی آلوده است آن را به چند قسمت تقسیم کنید و هر قسمت را پس از شامپو نمودن آبکشی نمایید. در صورتی که آبکشی را به بعد از اتمام آغشته شدن کل بدنه به شامپو موکول نمایید امکان خشک شدن کف و ایجاد لکه وجود دارد. این مورد را به ویژه در آب و هوای گرم رعایت کنید.
  • با استفاده از پارچه میکروفایبر سطح آبکشی شده را خشک کنید تا از تشکیل لکه های آب جلوگیری شود. در صورت نیاز از بیش از یک دستمال استفاده کنید.
  • بعد از اتمام شستشو، خودروی خود را واکس بزنید. این کار نه تنها باعث افزایش درخشندگی می شود بلکه لایه ای نیز بر روی سطح ایجاد می کند که بر اساس نوع واکس تا مدتی از رنگ بدنه خودرو محافظت می نماید. در صورتی که وقت و زمان کافی ندارید می توانید از کوئیک واکس استفاده کنید.

     3.  چند وقت یکبار خودروی خود را بشوییم؟

این موضوع تا حد زیادی به نوع رانندگی شما بستگی دارد. اگر تمایل به رانندگی در کوهستان دارید احتمالاً بیش از بقیه به شستن ماشین خود نیاز خواهید داشت. با این حال به عنوان یک قانون کلی کارشناسان توصیه می کنند که ماشین خود را هر دو هفته یکبار بشویید. اگر در مناطق پر باران و یا در منطقه‌ای با نمک زیاد زندگی می‌کنید مانند نزدیک ساحل یا جاده‌های یخ‌زده می بایست دفعات شستشو را بیشتر کنید زیرا که نمک می تواند خوردگی فلز را تسریع کند و به ماشین شما آسیب جدی وارد نماید. البته باید توجه داشته باشید که برای پاک کردن برخی از آلودگی ها نباید تا فرا رسیدن زمان شستشوی ماشین صبر کنید. این موارد شامل باقی مانده حشرات، شیره درختان، قیر، لکه های آب و فضولات پرندگان می باشد که باید در اولین فرصت نسبت به از بین بردن آن ها اقدام نمایید وگرنه به رنگ ماشین آسیب می رسانند و باعث ایجاد خط و خش می شوند. به علاوه توصیه می شود قبل از اعمال پولیش و هر گونه پوشش محافظ بر روی سطح خودرو حتماً آن را خوب بشویید.

     4.  ویژگی های دستمال مناسب برای شستشوی خودرو

برای شستن و خشک کردن ماشین خود از دستکش و دستمال های مناسب استفاده کنید و در انتخاب آن بسیار دقت نمایید چرا که انواع نامرغوب آسیب زیادی به رنگ خودرو وارد می کنند. از محصولاتی استفاده کنید که از مواد نرم ساخته شده باشند، باعث ایجاد خش بر روی بدنه نشوند، بدون پرز بوده و قدرت جذب بالایی داشته باشند و در عین حال به راحتی قابل شستشو و استفاده مجدد باشند. با توجه به این خصوصیات، دستکش، حوله و دستمال های میکروفایبر گزینه مناسبی هستند.

 

     5. روش تمیز کردن شیشه خودرو

شیشه های اتومبیل شما می تواند دارای انواع آلودگی ها مانند ذرات خاک، گرد و غبار، کثیفی جاده، لکه های آب، اجساد حشرات و فضولات پرندگان باشد. تمیز کردن شیشه خودرو علاوه بر ایجاد ظاهری مناسب، برای رانندگی ایمن مهم و ضروری است. برای این کار استفاده از محصولات شیشه شوی بدون آمونیاک توصیه می شود. آمونیاک می تواند به بسیاری از سطوح خودرو از جمله رنگ آمیزی پنجره ها، وینیل، لاستیک و چرم آسیب برساند. هنگام تمیز کردن شیشه از نور مستقیم خورشید خودداری کنید زیرا باعث تبخیر سریع محصول پاک کننده و بر جای ماندن رگه و لکه می شود. یک الگوی دایره ای برای پخش کردن پاک کننده روی شیشه داشته باشید و از دستمال میکروفایبر برای خشک کردن استفاده نمایید.

 

 

دیدگاه کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *